Diwali pokazuje jak ważne dla Hindusów jest złoto

0 227

Diwali to pięciodniowy festiwal światła, obchodzony przez miliony hindusów, sikhów i dżinistów na całym świecie. Ten ważny okres świąteczny jest obchodzony głównie w Indiach i uważa się, że jest to szczególnie pomyślny czas na zawieranie małżeństw.

Dla wielu, Diwali honoruje hinduską boginię bogactwa, Lakszmi, więc nie jest zaskoczeniem, że złoto odgrywa znaczącą rolę w obchodach. W czasie festiwalu wzrost cen złotego kruszcu jest często przypisywany Diwali, a ponieważ Indie są jednym z największych konsumentów złota na świecie, metal szlachetny jest silnie obecny w dekoracjach ślubnych i tradycjach.

W Indiach znaczenie żółtego metalu wykracza daleko poza inwestycje i biżuterię. Złoto jest wplecione w historię kultury Indii i jest czczone przez populację liczącą ponad 1,3 miliarda ludzi.

Indie są jednym z największych rynków konsumpcji złota, z biżuterią, sztabkami i monetami stanowiącymi większość rocznego popytu. Indyjski popyt na złoto zazwyczaj osiąga szczyt między październikiem a grudniem z powodu Diwali, festiwalu świateł, po którym odbywają się tysiące wesel.


Znaczenie złota podczas Diwali

Hindusi uważają za pomyślne kupowanie złota – symbolu bogactwa, czystości i dobrobytu – podczas wielu świątecznych okazji, a Diwali jest największą z nich.

Diwali to festiwal, który celebruje triumf dobra nad złem, światła nad ciemnością, oparty na mitologii hinduskiej. Dla wielu Hindusów festiwal ten kojarzy się z powitaniem szczęścia, pozytywności i dobrobytu.

Ludzie często poświęcają złote zakupy podczas Diwali bóstwom, zwłaszcza Lakshmi, bogini bogactwa. Złoto jest również popularnym prezentem świątecznym i ślubnym o tej porze roku.

Rekordowy popyt na złoto w Indiach w Diwali 2021

Konsumpcja złota w Indiach w drugiej połowie każdego roku jest zazwyczaj wyższa niż w pierwszej, co zbiega się z Diwali w październiku (początek IV kwartału) – wynika z danych World Gold Council.

Po znacznym spadku popytu w 2020 roku, Hindusi kupili rekordową ilość złotej biżuterii w IV kwartale 2021 roku w ilości 265 ton, wartej wówczas 15,3 mld dolarów. Ogólnie rzecz biorąc, popyt na złotą biżuterię, sztabki i monety w II połowie 2021 r. odnotował 82% wzrost w ujęciu rocznym.

Wzrost ten był w dużej mierze napędzany przez sezon świąteczny i spiętrzony popyt po stłumionych obchodach i konsumpcji w 2020 roku. W pierwszej połowie 2022 roku popyt na złoto wzrósł o 7,3% w stosunku do 2021 roku. Jubilerzy również zauważyli ten trend wśród kupujących. Suvankar Sen, MD & CEO, Senco Gold & Diamonds mówi, że w październiku firma była świadkiem wielu wstępnych rezerwacji biżuterii do ostatecznego zakupu w dniu Dhanteras (pierwszy dzień obchodów święta Diwali).

Nastroje klientów również wyglądają pozytywnie ze względu na niedawną obniżkę lokalnych cen złota. Liczba ludzi odwiedzających sklepy od rana była bardzo duża i spodziewamy się, że będzie to więcej niż to, czego byliśmy świadkami w zeszłym roku. Obserwujemy gwałtowny wzrost popytu na biżuterię męską, zwłaszcza w postaci łańcuszków i obrączek. Klienci ślubni na zbliżający się sezon ślubny również rozpoczęli zakupy i stanowią ok. 25-30 proc. całkowitej sprzedaży klientów – powiedział.

Według niego, popyt na tradycyjne srebrne i złote monety jest stały, podczas gdy Senco odnotowało również 40-procentowy skok sprzedaży złota cyfrowego, napędzanego przez millenialsów.

Czy w związku z obchodami święta Diwali, Indie odnotują kolejny rekordowy kwartał pod względem popytu na złoto? To się dopiero okaże, gdyż świąteczne bodźce dla złota prawdopodobnie spotkają się z ekonomicznymi wiatrami w postaci niepewności ekonomicznych i wyższych ceł importowych.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany