Konsumpcja złota wzrasta dzięki globalnej niepewności i ożywieniu gospodarczemu. Potencjalne odbicie gospodarcze i uznanie przez konsumentów roli złota jako magazynu wartości ma pobudzić wzrost popytu na metal szlachetny w Chinach w czwartym kwartale, po gwałtownym wzroście zapotrzebowania w trzecim kwartale, powiedzieli eksperci.
Komentarze pojawiły się po tym, jak Światowa Rada Złota wydała swój raport o trendach popytu w trzecim kwartale we wtorek, który ujawnił odbicie w konsumpcji złota na rynku chińskim.
Zapotrzebowanie na złotą biżuterię w trzecim kwartale skoczyło o 58 procent ze słabego drugiego kwartału do 163 ton i wzrosło o prawie 5 procent rok do roku, oznaczając najsilniejszy trzeci kwartał od 2018 roku.
Odbicie krajowego wzrostu gospodarczego i dochodu rozporządzalnego gospodarstw domowych w porównaniu z drugim kwartałem położyło fundament pod ożywienie popytu na złotą biżuterię w trzecim kwartale. Łagodzenie cen złota z ich wysokiego poziomu w pierwszym kwartale również odgrywa ważną rolę” – powiedział Wang Lixin, regionalny dyrektor generalny WGC (Chiny).
„Co ważniejsze, coraz większa liczba konsumentów zaczęła uznawać rolę złota jako magazynu wartości, co również jest ważnym powodem ożywienia popytu na złoto” – powiedział Wang.
Wang przewidywał, że popyt na złotą biżuterię w czwartym kwartale może wykazać jednocyfrowy wzrost kwartał do kwartału, pobudzony przez tradycyjne święta i środki władz lokalnych mające na celu pobudzenie konsumpcji.
„Te czynniki będą również napędzać popyt na złote sztabki i monety w celach inwestycyjnych, w obliczu możliwości globalnej recesji, szybkich podwyżek stóp procentowych w innych gospodarkach i ryzyka geopolitycznego. Tymczasem banki komercyjne zwiększają nacisk na fizyczną sprzedaż złota” – powiedział.
Raport WGC podał, że w obliczu pandemicznej niepewności i możliwej deprecjacji renminbi, skłonność konsumentów do oszczędności pozostała na rekordowo wysokim poziomie.
Według WGC, w trzecim kwartale rynek złotych sztabek i monet wykazał znaczące ożywienie, a jego łączny wolumen wyniósł 70 ton, co oznacza wzrost o 87 proc. kwartał do kwartału i 8 proc. rok do roku. Podobnie jak w przypadku popytu na biżuterię, sprzedaż złotych sztabek i monet w trzecim kwartale była najwyższa od 2018 roku.
Stan posiadania przez Chiny złotych funduszy exchange-traded (ETF) wynosił 58 ton na koniec września, co było wyceniane na 3,2 mld dolarów, po skromnym wzroście o 1 tonę w trzecim kwartale.
„Jednak podobnie jak w przypadku popytu na biżuterię, niepewność związana z powrotem COVID-19 i potencjalne ograniczenia w podróżowaniu mogą w pewnym stopniu wpłynąć na sprzedaż złotych sztabek i monet, ponieważ te fizyczne produkty ze złota są często sprzedawane offline” – powiedział Wang.
W skali globalnej popyt na złoto – z wyłączeniem rynku pozagiełdowego – w trzecim kwartale wyniósł 1 181 ton, co oznacza wzrost o 28 proc. rok do roku. Silny popyt sprawił, że w ujęciu rocznym suma ta osiągnęła poziom sprzed COVID – podała WGC.
Popyt na złoto był wspierany przez konsumentów i banki centralne, choć odnotowano znaczny spadek popytu inwestycyjnego.
Inwestycje spadły o 47 proc. rok do roku, ponieważ inwestorzy funduszy ETF zareagowali na trudne połączenie wyraźnie wyższych stóp procentowych i silnego dolara amerykańskiego – podała WGC.
Jednak złoto nadal cieszyło się przychylnością inwestorów detalicznych, którzy reagowali na różne sygnały rynkowe i zwracali się w stronę złota ze względu na jego status jako magazynu wartości pośród inflacji i niepewności geopolitycznej. Inwestorzy starali się zabezpieczyć przed inflacją poprzez inwestycje w sztabki i monety, co spowodowało, że całkowity popyt detaliczny wzrósł o 36% rok do roku.
Konsumpcja biżuterii nadal się odbija i powróciła do poziomu sprzed pandemii, osiągając 523 tony, czyli o 10 procent więcej niż w trzecim kwartale ubiegłego roku. Bank centralny znacznie zwiększył swoje zakupy, szacując, że w trzecim kwartale zakupiono rekordową ilość prawie 400 ton – podało WGC.